Statistics

joi, 25 noiembrie 2010

D'ale Motociclismului II

MOTO GP
www.motogp.com


Moto GP este cea mai veche competitie mondiala a tuturor sporturilor "cu motor", ce ne-a oferit 60 d ani de spectacol si istorie ( prima competitie anuala a fost organizata in anul 1949).


De la inceputul anilor '900 Grand Prix-ul de motociclete a fost tinut in diferite tari, iar in 1938 predecesorul FIM (FICM) a anuntat organizara unui campionat mondial.
In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial competitia a fost intrerupta, incepand abia dupa ce combustibilul a devenit accesibil. 
Inceputul : In cadrul primului Campionat Mondial de Moto GP din anul 1949 erau cuprinse 4 clase normale: 500cc, 350cc, 250cc, 125cc si una de 600cc pentru motociclete cu atas.
Producatorii italieni precum Moto Guzi, Gilera  sau MV Agusta au dominat campionatele mondiale in anii '50 reflectand puterea industriei de motociclete din Italia din acel moment
                                   
                                      


                                                


In anii '60 industria de motociclete japoneze a inceput sa se extinda, iar in timpul acestui deceniu multi dintre producatorii japonezi ce au participat la Moto GP, precum Honda, Suzuki si Yamaha, au castigat titluri la categoriile 125cc, 250cc respectiv 500cc. Suzuki s-a bucurat de un succes enorm la noua categorie 50 cc, ce a fost introdusa in 1962. Sfarsitul anilor '60 a adus la lumina zilele de glorie ale legendarului Giacomo Agostini, cel mai renumit participant al Campionatului Modnial Moto GP, castigand 10 din 15 titluri in 5 sezoane consecutive ca dublu campion la 350cc si 500cc (pilotand pentru MV Agusta si Yamaha)





Mai tarziu, FIM a introdus noi reguli ce limitau motocicletele la un singur cilindru la clasa 50cc, 2 cilindrii la clasele 125cc si 250cc si 4 cilindrii la clasele 350cc, 500cc. In perioada ce a urmat titlurile s-au impartit intre producatoarele europene (Bultaco, Kreidler, Morbidelli, MV Agusta), cele japoneze (Kawasaki, Suzuki, Yamaha) si cele nord-americane (Harley Davidson). Dupa o pauza de aproape 12 ani, Honda a reintrat in campionatele mondiale de la sfarsitul anilor 1970 si pana in 1983 si-a schimbat filozofia de a folosi motoare in 4 timpi, construind modelul V35002, cunoscut sub numele de NS500 cu care Freedie Spencer a castigat Campionatul Mondial, fiind prima victorie Honda de la reintoarcere.









In sezonul urmator clasa 350cc a luat sfarsit dupa 34 de ani, in cadrul campionatului ramand doar 50cc, 125cc, 250cc si 500cc. Ulterior clasa 50cc a fost schimbata cu 80cc, iar dupa o scurta perioada in campionat, aceasta a fost contestata si eliminata.



In anii '80-'90 au inceput sa aiba loc competitii de rang inalt la premier class intre Honda, Suzuki si Yamaha si cateva batalii bune intre starurile americane Eddie Lawson, Randy Mamola, Freedie Spencer, Wayne Rainey si Kevin Schwantz. Intre timp la clasele 125cc si 250cc producatorii europeni precum Derbi, Garelli si mai tarziu Aprilia se bateau pentru titluri cu gigantii Japoniei.
La sfarsitul anilor '90 clasa 500cc a fost dominata de eroul Honda  si Legenda Moto GP Mick Doohan ce a castigat 5 titluri consecutive.







 Inainte de revizuirea regulamentelor ce au adus in competiei categoria 990cc, Valentino Rossi a castigat ultimul titlu de la categoria 500cc in 2001 pentru Honda (a mai castigat in 1997 la clasa 125cc si titlul de "quarter litre crown" pentru Aprilia). Dupa ce Campionatul Mondial a fost denumit "Moto GP" si a fost facuta trecerea de la categoria 500cc la categoria 990cc (2002), Rossi a castigat 4 titluri consecutive, 2 pentru Honda si 2 pentru Yamaha.






In sezoanele recente, categoriile "lower cylinder" au fost castigate de tineri europeni ce se pregateau intens pentru Moto GP la echipele Aprilia/Honda precum Dani Pedrosa ce a avut trei titluri succesive ( unul la categoria 125cc in 2003 urmat de 2 la categoria 250cc). In primul sau sezon, Pedrosa a impartit pit-box-ul Honda Repsol cu americanul Nicky Hayden, a carui stil agresiv, dar constant a castigat in fata lui Valentino Rossi in 2006. La inceputul sezonului din 2007 au fost introduse noi norme ce limitau numarul de anvelope utilizate si o reducere a dimensiunii motorului de la 990cc la 800cc (castigator: Casey Stoner).





In 2008, Rossi a revenit in centrul atentiei, castigand al 6-lea titlu din clasa premier, cu Stoner la o distanta de un runner-up in clasament, iar in 2009 Rossi a luat al 7-lea titlu, dupa o lupta inversunata cu coechipierul sau Jorge Lorenzo, insa in sezonul 2010 Lorenzo a preluat prima pozitie urmat de tanarul Pedrosa si abia apoi de renumitul Valentino Rossi.






MANUFACTURERS – THE GREAT NAMES

The following list provides the main statistics on the key manufacturers who have participated in the World Championships over the past six decades (statistics correct as of end of 2009 season):
AJS 1 Constructors World title, 9 victories in all classes
Aprilia 18 Constructors World titles, 274 victories in all classes
Derbi 8 Constructors World titles, 93 victories in all classes
Ducati 1 Constructors World title, 32 victories in all classes
Garelli 5 Constructors World titles, 51 victories in all classes
Gilera 5 Constructors World titles, 59 victories in all classes
Kreidler 7 Constructors World titles, 71 victories in all classes
Harley Davidson 1 Constructors World title, 28 victories in all classes
Honda 59 Constructors World titles, 630 victories in all classes
Kawasaki 9 Constructors World titles, 85 victories in all classes
Mondial 5 Constructors World titles, 18 victories in all classes
Moto Guzzi 6 Constructors World titles, 45 victories in all classes
MV Agusta 37 Constructors World titles, 275 victories in all classes
Norton 4 Constructors World titles, 41 victories in all classes
Suzuki 15 Constructors World titles, 155 victories in all classes
Yamaha 36 Constructors World titles, 450 victories in all classes

MOTO GP LEGENDS

Since then several additional illustrious names from different eras of racing have been inducted into the MotoGP Hall of Fame, as listed in full here:
Giacomo Agostini (Italy) 15 World titles, 122 victories in all classes
Mick Doohan (Australia) 5 World titles, 54 victories in all classes
Geoffrey Duke (GB) 6 World titles, 33 victories in all classes
Mike Hailwood (GB) 9 World titles, 76 victories in all classes
Daijiro Kato (Japan) 1 World title, 17 victories in all classes
Wayne Gardner (Australia) 1 World title, 18 victories in all classes
Eddie Lawson (USA) 4 World titles, 31 victories in all classes
Anton Mang (Germany) 5 World titles, 42 victories in all classes
Angel Nieto (Spain) 13 World titles, 90 victories in all classes
Wayne Rainey (USA) 3 World titles, 24 victories in all classes
Phil Read (GB) 7 World titles, 52 victories in all classes
Kenny Roberts (USA) 3 World titles, 24 victories in all classes
Kevin Schwantz (USA) 1 World title, 25 victories in all classes
Barry Sheene (GB) 2 World titles, 23 victories in all classes
Freddie Spencer (USA) 3 World titles, 27 victories in all classes
John Surtees (GB) 7 World titles, 38 victories in all classes
Carlo Ubbiali (Italy) 9 World titles, 39 victories in all classes

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu